Bokrecension: The Undercover Economist av Tim Harford

Elin och jag har bestämt oss för att göra varsin bokrecension denna vecka. De flesta har nog inspirerats av vissa speciella böcker så till den grad att de har påverkat vilka beslut man har tagit i livet, och vad man blivit intresserad av. Sådana böcker för mig har varit biografierna för Steve Jobs och Elon Musk (jag är säker på att många andra tycker samma sak) och boken Miljardmakarna om Serendipitys grundare av Emma Ahlén Pouya. Dessutom böcker av Malcolm Gladwell, som Outliers, och såklart boken Sapiens av Yuval Harari.

Boken jag nu kommer recensera är dock en annan. Det är boken som en släkting till mig tipsade om, med motiveringen “den här boken borde varje person ha läst för att få rösta i allmänna val”. Jag tog inte för hårt på de orden, men efter att ha läst den förstår jag vad hon menade. Det handlar om boken The Undercover Economist, av den brittiska ekonomen Tim Harford.

The Undercover Economist tar ett bredare perspektiv på hur ekonomi påverkar våra liv. Som det står på pärmen, är det en bok som “expose why the rich are rich, why the poor are poor – and why you never buy a decent used car”. I början diskuterar boken Starbucks och hur de kan ta så oerhört mycket betalt för kaffe. I detta skede är boken ganska seg men den ökar snart i tempo. Harford lyckas verkligen fånga mitt intresse när han berättar om när IBM gjorde två olika skrivare där den enda skillnaden var att den ena innehöll ett chip som gjorde den långsammare. Chipet kostade lite pengar och den skrivmaskinen blev då dyrare att producera än den andra, men man sålde den ändå billigare (den andra var ju snabbare!). Detta gjorde att man skapat en prisjämförelse mellan de två.

På det stora hela är det en bok som handlar om de grundläggande principerna i ekonomi, inklusive utbud/efterfrågan, marknadsmisslyckande, globalisering och internationell handel. Den beskriver i icke-tekniska termer varför det är svårt att köpa en vettig begagnad bil, varför sjuksystemet i USA är fallerat och varför fattiga länder förblir fattiga medan länder som Kina har blivit rika de senaste årtionden. Det senare menar Harford beror på marknadsekonomi, eller “the world of truth” som han beskriver det. En viktig punkt är att marknaden- alltså ekonomisk aktivitet från miljoner människor- processar enorma mängder komplex information om vad folk vill ha och vad det kostar att skapa det de vill ha. Han beskriver hur perfekta marknader kommer göra så alla människors behov tillfredsställs, till skillnad från väldigt styrda ekonomier.

En lärdom jag verkligen tar med mig är när författaren berättar om varför fattiga länder förblir fattiga, och tar upp Kamerun som exempel. Harford reste dit och insåg hur dåligt administrerat landet är. 1999 var landet rankat som det mest korrupta landet i världen av Transparency International. 2001, hade det blivit lite bättre och var bara femte mest korrupt. Turistbyrån verkade exempelvis vara till för att hålla turister borta från landet (man måste skicka pengar till en vän i Kamerun för att få resa in i landet). Harford ger i den här delen av boken många exempel på vad som kännetecknar en dålig organisation, han skriver: “There is no point in investing in a business because the government will not protect you against thieves (So you might as well become a thief.)”. Harford drog den snabba slutsatsen att för att ett land ska fungera, måste man identifiera problem, och sedan göra allt man kan för att lösa dem.

Sammanfattningsvis, gör Harford det bra att hålla det förhållandevis enkelt, utan för svåra ekonomiska termer, och han använder exempel från vardagen. Det gör att man tar med sig något från boken som jag använder i vardagen. Det är en bra beskrivning över hur ekonomi verkligen fungerar, och jag förstår min släktings resonemang kring att det är en bok man ska läsa för att få rösta. Jag menar snarare på att det är en bok våra bloggläsare ska läsa för att djupare förstå vad som driver ekonomiska beslut, något som i allra största grad påverkar det tillgångar vi investerar i. Det bästa är att det finns en uppföljare som heter The Undercover Economist Strikes Back, som mer handlar om makro- än mikroekonomi. Den blir min nästa bok på nattduksbordet!

/Johannes

19-årig aktieälskare som pluggar i Uppsala.

Johannes Frosteman